Onze reis naar NEW YORK | Recensie + onze tips

Op 21 april kwam na 24 jaar eindelijk mijn grote droom uit: de stad New York met eigen ogen zien en meemaken. Al jaren ben ik gefascineerd door films die zich daar afspelen.  Vooral de films Flodder in Amerika en Home alone zijn me bij gebleven.  De grootse gebouwen, de soort mensen, de sfeer die daar hangt…. het leek me fantastisch om dat ooit eens in het echt te zien. Een bucket list dingetje dus. Die ik nu kan afstrepen.

We (ik en mijn moeder) vertrokken om 06:00 uur richting het vliegveld van Düsseldorf om daar om 10:45 te vertrekken richting New York. We hadden een rechtstreekse vlucht dus dat was fijn. Wat minder fijn was is dat de reis onrustig begon. Ik had namelijk de vakantie geregeld en heb nooit geweten dat mijn moeder officieel Theresia heet in plaats van Thea….. probleem één dus. Dat zagen ze voor dit keer door de vingers. Oké fijn (wel vroeg de angstige ik zich direct af hoe dat in Amerika zou gaan…). Het tweede probleem was dat haar paspoortnummer in  haar ESTA aanvraag niet klopte. Er stond een O in plaats van een 0. Of ik niet wist dat er nooit een O in je paspoortnummer kon staan…. Nee dus (nu wel). We moesten dus opnieuw de ESTA aanvragen. Gelukkig waren we ruim op tijd aanwezig op het vliegveld maar er waren uiteraard vandaag werkzaamheden aan de ESTA website. En ik kon maar een half uur op de WiFi van het vliegveld. Top. Gelukkig viel het mee en was de aanvraag binnen 10 binnen goedgekeurd (kan 72 uur (!) duren). Dus konden ze alsnog inchecken.

Voordat we het vliegtuig in gingen moest Thea uiteraard nog een keer gecheckt worden: ‘Volgende keer aan denken hoor, anders kost het je geld’. Ook ik werd uit de rij geplukt voor een extra check. Iets met een random check en ik was dit keer de gelukkige.

We vlogen naar JFK. Vandaar gingen we met de AirTrain naar Jamaica station en van daar met de Long Island Rail Road naar Penn station (Manhattan). Gelukkig lag ons hotel midden in Manhattan, maar mijn god was een vreselijke reis. Flink gesleep met twee grote koffers en een tas vol camera’s. Maar we hebben het gered. We hadden wel besloten die avond maar op de kamer te blijven. Kapot waren we. Door het tijdsverschil en de reis.

We sliepen in het Wolcott hotel. Echt probs voor dit hotel. Wat een lief en aardig personeel. Ik was ziek tijdens het verblijf (heb ik weer….. 24 jaar dromen en dan ziek worden op moment supreme) en kreeg elke avond kokend water van het personeel voor medicijnen. Ook was ik mijn knuffel Tuffel kwijt nadat de schoonmaak was geweest en die hebben ze terug gevonden bij de was. Erg behulpzaam. Ze doen ook de moeite om te onthouden, zo hoef je na de tweede dag je nummer van de kamer niet meer te noemen. Ze herkennen je, je voelt je geen nummer.

De eerste dag (eigenlijk dus dag 2) gingen we de omgeving verkennen. We hadden niks gepland en hadden het plan om vast te gaan shoppen. Forever 21, Brandy Melville, de Nike shop, de Adidas shop, Dr. Martens, mega H&M, Victoria Secret…. en nog andere vooral Amerikaanse winkels hebben we bekeken. Ik heb echt véél minder gekocht dan mijn plan was. Grappig feitje is dat we uren gelopen hebben voordat we leuke winkels tegenkwamen en ik ’s avonds de navigatie aanzette en we om de hoek van het hotel bleken te zijn… Die avond zijn we voor zonsondergang (helaas geen heldere lucht) zijn we op de Empire state building geweest. Super mooi uitzicht over de hele stad. Dit konden we ‘gratis’ doen omdat we van te voren (thuis via internet) een citypass hadden gekocht. Dit scheelt je veel geld. Je kan tussen 10 attracties 6 of 3 attracties uitkiezen voor een vast bedrag. Wij besloten om een kaart voor 3 te kopen: $75,-. Normale prijs van de kaartjes ps is toch vaak gemiddeld $30,- of meer.

Dag twee gingen we ’s ochtends naar het World trade center en Ground zero. Indrukwekkend en zeker de moeite waard om heen te gaan. Eerlijk gezegd vond ik het World trade center ook mooier qua uitzicht. Hier heb je namelijk een 360 graden view en we waren in de ochtend waardoor we veel ruimte hadden om veel foto’s te maken. Dit hadden we niet bij het Empire state building: daar was het erg druk. Daarna zijn we nog wat gaan shoppen bij Century21. Een groot warenhuis (vergelijkbaar met V&D of Bijenkorf) maar dan een soort outlet. Alles een stuk goedkoper. Daar kocht ik Marc Jacobs Dott en Tommy Hilfiger Girl.
Dag drie gingen we in de ochtend naar SOHO, Chinatown en Little Italy, gewoon om dat gezien te hebben. Moet zeggen dat ik dat niet heel erg de moeite waard vond, maar wel leuk om met eigen ogen te zien! En wat vreemd dat het ineens lijkt of je in China of Italie bent. In SOHO heb je de duurdere winkels, daar waar ik al niet eens naar binnen stap. Maar ook de Niké en Adidas store, de Topshop en de Brandy Melville. Dat is dan wel weer de moeite waard om een kijkje te nemen. In de middag gingen we via de Top of the rock (waar we niet op zijn geweest omdat we al twee keer op een gebouw zijn geweest), de st. Patricks cathedral en de Trumptower (daar weigerde ik een foto van te maken/delen #sorrynotsorry) naar Central park. Plekken die we erg graag gezien wilden hebben.

Bij het hotel hebben we een taxi terug geregeld naar het vliegveld. We verwachtten een normale taxi, maar het bleek een heuze limosine te zijn! En dat voor maar $30,- per persoon. Aanrader! Mocht je naar New York gaan, kies dan voor dit hotel. Een goedkoop hotel met kwaliteit en midden in het centrum. En elke ochtend heerlijke muffins + koffie/thee.

Uiteraard hebben we nog lang niet alles gezien. Ik (en mam) heb alles gezien wat ik wilde zien, en dat is voor mijn idee in 5 dagen New York heel veel. Mensen zeggen ook dat je drie weken nodig hebt om heel New York goed te zien en dat geloof ik zeker. Ik denk zelfs nog wel langer om er echt van te genieten. Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt en die hebben we ondanks mijn gezondheid af kunnen vinken. Echt een topreis om nooit te vergeten. Geweldig dat ik dit samen met mijn moeder kon doen. Mocht ik er nog eens komen, dan wil ik zeker nog naar Brooklyn en andere delen van New York. Maar voor nu is het goed. Tijd voor nieuwe avonturen.

Foto’s: privébezit

Copyright: Gebruik niet zonder mijn persoonlijke toestemming.